Завідувач кафедри – Цюман Микола Павлович, кандидат технічних наук, професор, член-кореспондент Транспортної Академії України, автор понад 200 наукових та навчально-методичних праць.
Кафедра «Двигуни і теплотехніка» створена в 1962 році. Засновником кафедри і першим її завідувачем був доктор технічних наук, професор Петро Іванович Андрусенко, видатний вчений в галузі двигунів, зокрема систем паливоподачі дизелів.
З початку заснування кафедри розпочалась робота щодо створення її матеріальної бази. В результаті проведення підготовчих робіт була створена науково-дослідна лабораторія двигунів і паливної апаратури дизелів. В 1966 році було встановлено п’ять електричних стендів для випробування двигунів і вісім установок для проведення лабораторних робіт з теплотехніки.
З 1975 р. по 1987 р. завідувачем кафедри «Термодинаміка та двигуни» був доктор технічних наук, професор, Лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки, Академік Транспортної академії України Кінт Євгенійович Долганов. В цей період значно зміцнилась матеріальна база кафедри.
З 1987 р. по 2023 р. кафедру двигунів і теплотехніки очолював доктор технічних наук, професор Юрій Феодосійович Гутаревич, Академік Транспортної академії України, Заслужений дiяч науки i технiки України, лауреат Державної премії України у галузі науки і техніки. У цей період суттєво оновилась матеріально-технічна база кафедри, зокрема, випробувальні установки було обладнано сучасними автомобільними і тракторними двигунами, газоаналізуючою апаратурою, комп’ютерна зала кафедри, яка все більш активно використовується в освітньому процесі.
Починаючи із заснування участь кафедри в освітньому процесі інтенсивно зростала. На час заснування, навчальне навантаження складали дві дисципліни: «Термодинаміка» та «Автомобільні двигуни». Сьогодні викладачі кафедри проводять підготовку студентів з понад 40 дисциплін, у трьох напрямах: теплотехніка, автомобільні двигуни, екологія та автомобільний транспорт.
Для успішного здійснення освітнього процесу та за результатами наукових досліджень викладачами кафедри видано цілу низку підручників, навчальних посібників та монографій. Підручник “Автомобільні двигуни”, в авторському колективі якого були члени кафедри Ю.Ф. Гутаревич та К.Є. Долганов, в комплексі підручників «Двигуни внутрішнього згоряння», був відзначений Державною премією України в галузі науки і техніки за 2008 рік.
Підручники, навчальні посібники та монографії, видані викладачами кафедри
З 1995 року кафедра розпочала підготовку студентів за спеціальністю «Двигуни внутрішнього згорання», для яких кафедра була випусковою. З 2003 р. кафедра акредитована для підготовки магістрів названої спеціальності.
З 2015 року спеціальність «Двигуни внутрішнього згорання» була трансформована у «Енергетичне машинобудування» і з 2016 року кафедрою здійснюється процес підготовки бакалаврів, магістрів і докторів філософії за новою спеціальністю. Починаючи з 2019 року акредитовано освітні програми «Автомобільні двигуни», «Технічне обслуговування та діагностика автомобільних двигунів» підготовки бакалаврів та магістрів вказаної спеціальності, у 2021 році – «Двигуни та енергетичні установки» для підготовки докторів філософії, а у 2025 році – «Гібридні та електричні автомобільні енергетичні установки» бакалаврського рівня вищої освіти.
З вересня 2025 року підготовка здобувачів за всіма рівнями вищої освіти здійснюється відповідно до нового переліку галузей знань та спеціальностей за спеціальністю G11 «Машинобудування», спеціалізацією G11.02 «Двигуни та енергетичні установки».
Викладачі кафедри також керують підготовкою кваліфікаційних робіт студентів інших спеціальностей.
Для підготовки науково-педагогічних кадрів при кафедрі в 1962 році була відкрита аспірантура,а пізніше і докторантура. Поєднання досвіду зрілих науковців і ентузіазму молоді надало можливість проводити широкі експериментальні дослідження, результатом яких були значні наукові здобутки.
Перша наукова школа з конструювання та дослідження автомобільних двигунів і систем паливоподачі дизелів заснована професором П.І. Андрусенком. Науковцями школи була розроблена теорія систем паливоподачі дизелів із застосуванням насосів розподільного типу з новим методом дозування подачі дроселюванням на впуску і гідравлічним регулюванням частоти обертання.
Колектив авторів з 1969 до 1973 року отримав Патенти Франції, Італії, Англії, Швейцарії, Канади, Австрії, США, ФРН на винахід «Паливовпорскуючий насос для двигунів внутрішнього згорання».
Цим колективом розроблено, виготовлено і проведено випробовування роторно-лопатевого двигуна оригінальної конструкції, запропонована ідея з відключення групи циліндрів автомобільних бензинових двигунів, проведеними дослідженнями доведено, що завдяки цьому методу зменшується їх токсичність із одночасним поліпшенням паливної економічності.
Науковцями, що сформувалися в цій школі, захищено чотири докторські (К.Є.Долганов, О.Г.Маєвський, Ю.Ф.Гутаревич, А.З.Філіпов) і 30 кандидатських дисертацій, видано три монографії, один підручник, шість навчальних посібників, отримано близько 50 авторських свідоцтв.
У 1965-1969 роках на кафедрi сформувалась нова наукова школа з розробки та удосконалення систем автоматичного регулювання і управління автомобільних і тракторних дизелів та газодизелів, яку очолював професор К.Є. Долганов, д-р техн наук, академік Транспортної академії України, лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки. Наукові дослідження проводили у таких напрямах: удосконалення систем автоматичного регулювання частоти обертання дизелів застосуванням паралельних коригуючих зв’язків; створення універсального регулятора частоти обертання колінчастого вала для автомобільних і тракторних дизелів; створення систем живлення і регулювання для переобладнання автомобільних і тракторних дизелів у газодизелі; розробка математичних моделей систем автоматичного регулювання і управління дизелів і газодизелів, а також двигунів із зовнішнім підведенням теплоти (двигуни Стірлінга).
Універсальні механічні регулятори частоти обертання колінчастого вала для автомобільних і тракторних дизелів на базі роторного ПНВТ НРД типу Sigma та ПНВТ ЧЗТА-435, 635 з тиском впорскування 100-120 МПа (випущено 500 шт.)
Науковцями школи захищено три докторські (Головчук А.Ф., Поляков А.П., Лісовал А.А.) і 32 кандидатські дисертації, видано одну монографію, один підручник, п’ять навчальних посібників, отримано близько 60 авторських свідоцтв. Від 1962 р. науковці кафедри проводили роботи спільно з Харківським тракторним заводом, Вільнюським, Чугуївським заводами паливної апаратури, Київським заводом «Будшляхмаш», ДП «ДержавтотрансНДІпроект», тощо.
Вiд 1988 р. під керівництвом професора Ю.Ф. Гутаревича при кафедрі діє наукова школа з поліпшення паливної економічності та екологічних показників двигунів внутрішнього згорання та автомобілів з урахуванням експлуатаційних умов. Наукові дослідження проводять у таких напрямах: розробка систем живлення і регулювання автомобільних двигунів з урахуванням умов експлуатації; оптимізація експлуатаційних факторів, які визначають паливну економічність і екологічні показники автомобілів; розробка математичних моделей системи «водій–автомобіль–дорога» з різними типами двигунів; розробка заходів щодо зниження шкідливих викидів транспортними потоками.
Розробка двигуна із зовнішнім підведенням теплоти (Стірлінга) УДС-1
Стендові дослідження впливу застосування альтернативних газових палив, додавання кисневмісних добавок до свіжого заряду, регулювання потужності відключенням групи циліндрів багатоциліндрового двигуна на паливну економічність і екологічні показники двигунів
Основними науковими здобутками школи є дослiдження впливу типу регулятора паливного насоса високого тиску дизеля на паливну економiчнiсть колiсного транспортного засобу та розробка схеми i конструкцiї унiверсального регулятора; розробка розрахунково-експериментального методу визначення витрати палива i шкiдливих викидiв автомобiлями в експлуатацiйних умовах з урахуванням змiни показникiв двигунiв у неусталених режимах; схеми i конструкцiї системи вiдключення групи цилiндрiв рiзними способами для регулювання потужностi багатоцилiндрових бензинових двигунiв; результати дослiджень впливу кисне- i водневмiсних добавок до свiжого заряду бензинових двигунiв на їх паливну економiчнiсть i екологiчнi показники; результати дослiджень впливу експлуатацiйних факторiв на викиди шкiдливих речовин автомобiлями.
За результатами проведених досліджень науковцями школи захищено дві докторські (Матейчик В.П., Клименко О.А.), 37 кандидатських та 3 дисертації на здобуття ступеня доктора філософії, опубліковано понад 500 наукових праць, у тому числі сім монографій, один підручник, сім навчальних посібників, отримано 58 авторських свідоцтв і патентів.
Дослiдження наукової школи з розробки перспективних та удосконалення iснуючих систем автотракторних двигунiв застосуванням автоматичного управлiння та регулювання пiд керiвництвом професора А.А. Лiсовала, д-ра техн. наук, продовжують започаткований професором К.Є. Долгановим традицiйний напрям кафедри з розробки конструкцiй та удосконалення систем живлення i автоматичного регулювання дизелiв, переобладнання автомобiльних i транспортних дизелiв у газодизелi та газовi двигуни для полiпшення їх паливо-енергетичних показникiв, зменшення токсичних викидiв у атмосферу. Сучасний науковий напрям дослiджень цiєї школи зосереджено на розробцi i застосуваннi мiкропроцесорних систем для зв’язаного управлiння та регулювання системами дизеля. Для розробки i створення алгоритмiв управлiння були дослiдженi системи наддуву, паливоподачi дизелiв, газових двигунiв, розроблено i випробувано мiкропроцесорнi дворежимний i всережимний регулятори частоти обертання автомобiльного дизеля.
Розробка та дослідження систем автоматичного регулювання дизелів із зв’язаним управлінням подачею палива та повітря у науково-дослідній лабораторії кафедри
Розробки захищенi двома патентами України на винахiд i двома патентами України на корисну модель. За тематикою дослiджень надруковано понад 230 наукових праць, захищено три кандидатськi дисертацiї за спецiальнiстю 05.05.03 – двигуни та енергетичнi установки.
Нагальна потреба сьогодення у здійсненні досліджень стосовно визначення перспективних видів альтернативних видів палив для живлення двигунів внутрішнього згорання визначила науковий напрям нової школи, в якій проводились наукові дослідження під керівництвом професора Говоруна А.Г., канд. техн. наук та яку нині очолює професор А.О. Корпач, канд. техн. наук, який у 2004-2021 роках обіймав посаду директора Науково-дослідного інституту «Проблем транспорту і будівельних технологій». Вiн керує науковими дослiдженнями паливної економiчностi та екологiчних показникiв двигунiв та автомобiлiв при використаннi перспективних палив, основним напрямом яких є полiпшення паливної економiчностi та зменшення забруднення навколишнього середовища викидами шкiдливих речовин з вiдпрацьованими газами двигунiв внутрiшнього згорання рiзного призначення в умовах експлуатацiї застосуванням перспективних палив. У першу чергу вивчається можливiсть використання палив, отримуваних з поновлюваних джерел енергiї, з сировини сiльськогосподарського призначення та вiдходiв. Визначенi теоретичнi пiдходи та розробленi методики проведення оптимiзацiї дiагностування, впровадження систем живлення перспективними паливами двигунiв внутрiшнього згорання, оптимiзацiї параметрiв двигуна та систем живлення двигунiв, розробленi математичнi моделi руху транспортних засобiв за режимами випробувальних циклiв при використаннi традицiйних та перспективних палив для їх двигунiв. Впровадження результатiв наукових дослiджень може забезпечувати розширення паливної бази засобiв транспорту в умовах експлуатацiї, зменшити забруднення навколишнього середовища шкiдливими речовинами, що викидаються з вiдпрацьованими газами.
Дослідження двигунів та оптимізація їхніх регулювальних параметрів за роботи на альтернативних видах палив з метою поліпшення паливної економічності та екологічних показників
За цим науковим напрямом захищено сім кандидатських дисертацiй, опублiковано понад 100 наукових праць, видано два навчальнi посiбники, отримано 20 патентiв, 22 Свiдоцтва авторського права.
Розвиток сучасних автомобільних енергетичних установок, систем електронного управління, засобів очистки відпрацьованих газів від забруднюючих речовин, проблеми адаптації цих енергоустановок до використання нетрадиційних палив для досягнення високих показників їх енергоефективності зумовили новий напрям наукових досліджень, який очолює канд..техн. наук, професор Цюман М.П. Наукові дослідження за цим напрямом зосереджені на поліпшенні паливної економічності та екологічних показників автомобілів з бензиновими двигунами додаванням водневмісного газу з використанням рекуперованої теплової енергії, при використанні спиртовмісних добавок до бензину, удосконаленням процесу прогріву каталітичного нейтралізатора відпрацьованих газів, розробці наукових основ поліпшення енергоефективності транспортних енергоустановок в експлуатаційних режимах використанням інтелектуальних систем управління.
Дослідження впливу використання додавання водневмісного газу з використанням рекуперованої теплової енергії, гібридних систем на паливну економічність та екологічні показники сучасних автомобільних енергетичних установок
За цим науковим напрямом захищено одну кандидатську, дві дисертації на здобуття ступеня доктора філософії, опубліковано понад 200 наукових праць, видано один навчальний посібник та дві монографії, отримано 14 патентів та 20 свідоцтв авторського права.
У 2018 роцi двi розробки кафедри двигунiв i теплотехнiки (у галузi машинобудування та у галузi iнформацiйно-комунiкацiйних технологiй) увiйшли до 240 iновацiйних науково-технiчних розробок 30 провiдних унiверситетiв України.
Розробки кафедри у галузi машинобудування та у галузi iнформацiйно-комунiкацiйних технологій серед iновацiйних науково-технiчних розробок провiдних унiверситетiв України
На кафедрі активно працює товариство молодих вчених під керівництвом канд. техн. наук, доцента Шуби Є.В. Тематика наукових досліджень – Підвищення енергетичної ефективності та екологічності автомобільного транспорту використанням активуючих добавок та альтернативних палив з відновлюваної сировини, за якою у 2022-2024 р.р. вперше в університеті отримано фінансування Міністерства освіти і науки України в рамках проєкту молодих вчених. За результатами цих досліджень у 2025 році захищено дисертацію на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю «Енергетичне машинобудування».
У період з 1987 року і дотепер матеріально-технічна база кафедри була укомплектована сучасними автомобільними двигунами та обладнанням: двосторонньою електричною гальмівною машиною SAK-670 німецького виробництва з автоматичним підтриманням швидкісного режиму, установками для випробувань двигунів МеМЗ, Opel, Volkswagen, Toyota, газоаналізуючою апаратурою, діагностичним обладнанням. Комп’ютерна зала кафедри має комп’ютерну техніку з програмним забезпеченням для забезпечення освітнього процесу.
Викладачі кафедри:
Цюман Микола Павлович – завідувач кафедри, кандидат технічних наук, професор.
Гутаревич Юрій Феодосійович – професор кафедри, доктор технічних наук, професор.
Лісовал Анатолій Анатолійович – професор кафедри, доктор технічних наук, професор.
Корпач Анатолій Олександрович – професор кафедри, кандидат технічних наук, професор. Відмінник освіти України.
Добровольський Олександр Сергійович – професор кафедри, кандидат технічних наук, доцент.
Гуменчук Михайло Іванович – доцент кафедри, кандидат технічних наук, доцент.
Кухтик Віктор Володимирович – доцент кафедри, кандидат технічних наук, доцент.
Сирота Олександр Вадимович – доцент кафедри, кандидат технічних наук, доцент.
Шуба Євгеній Васильович – доцент кафедри, кандидат технічних наук, доцент.
Тріфонов Дмитро Миколайович – доцент кафедри, кандидат технічних наук, доцент.
Гаркуша Юхим Володимирович – доцент кафедри, кандидат технічних наук.
Потьомкін Руслан Олегович – асистент кафедри.
Павленко Віталій Олексійович – асистент кафедри (за сумісництвом).
Разом з викладачами освітній процес забезпечують співробітники навчально-допоміжного персоналу: завідуючий лабораторією Павленко В.О. та інженери І категорії Скидан Н.В. і Атаманенко М.Є.
Кафедра забезпечує підготовку бакалаврів, магістрів за спеціальностями: «Енергетичне машинобудування» за трьома освітніми програмами: Автомобільні двигуни, Технічне обслуговування та діагностика автомобільних двигунів, Гібридні та електричні автомобільні енергетичні установки, «Автомобільний транспорт»; «Екологія», «Професійна освіта (транспорт)». Підготовка докторів філософії здійснюється за спеціальністю «Енергетичне машинобудування», освітньо-науковою програмою «Двигуни та енергетичні установки» та спеціальністю «Автомобільний транспорт», освітньо-науковою програмою «Автомобільні транспортні засоби».
Напрями науково-дослідної роботи:
Головним напрямком наукової діяльності кафедри з початку її організації є підвищення техніко-економічних показників автомобільних і тракторних двигунів шляхом створення і дослідження принципово нових систем живлення і автоматичного регулювання цих двигунів. В останні роки на кафедрі проводяться дослідження щодо використання альтернативних палив для живлення двигунів транспортних засобів.
Наукові дослідження спрямовані на вирішення гостро актуальних для України проблем, пов’язаних з:
- Системами автоматичного управління і регулювання ДВЗ;
- Поліпшенням пускових якостей ДВЗ в умовах низьких температур навколишнього повітря;
- Дослідженнями альтернативних палив та добавок до них для живлення ДВЗ.
- Розробкою системи моніторингу паливної економічності та екологічних показників транспортних двигунів та напрямами поліпшення цих показників в умовах експлуатації.
Викладачами і співробітниками кафедри, за період її існування було видано близько 40 навчальних посібників, підручників і монографій, опубліковано близько 1000 наукових статей.
Підручники та навчальні посібники:
- Автоматичне регулювання двигунів внутрішнього згоряння [Текст] : навчальний посібник для студентів внз спец.: “ДВЗ”, “Автомобілі та автомобільне господарство”, “Колісні та гусеничні транспортні засоби”, “Підйомно-транспортні, будівельні, дорожні, меліоративні машини і обладнання” / К.Є. Долганов, А.А. Лісовал ; НТУ. – Київ : НТУ, 2003. – 138 с.
- Автомобільні двигуни [Текст] : підруч. для студ. вищ. навч. закл., які навчаються за спец. “Автомобілі та автомобільне господарство” / Ф. І. Абрамчук, Ю.Ф. Гутаревич, К.Є. Долганов, І.І. Тимченко ; 3-тє вид. – К. : Арістей, 2007. – 476 с.
- Конструкція та динаміка двигунів [Текст] : навчальний посібник для студентів ВНЗ, які навчаються за напрямом “Інженерна механіка” / А.Г. Говорун, А.О. Корпач. – Київ : НТУ, 2007. – 124 с.
- Екологія та автомобільний транспорт [Текст] : навч. посібник для студ. вищих навч. закл. / Ю. Ф. Гутаревич, Д.В. Зеркалов, А.Г. Говорун, А.О. Корпач, Л.П. Мержиєвська ; 2-ге вид., переробл. та доп. – К. : Арістей, 2008. – 296 с.
- Теоретичні основи теплотехніки [Текст] : навч. посіб. / Ю. Ф. Гутаревич, В.І. Дмитренко, А.О. Корпач, В.В. Кухтик ; К. : НТУ, 2009. – 132 с.
- Випробування двигунів внутрішнього згоряння [Текст] : навчальний посібник для студентів ВНЗ, які навчаються за спеціальностями “Двигуни внутрішнього згоряння” / Ю.Ф. Гутаревич, А.О. Корпач, А.Г. Говорун ; М-во освіти і науки України, НТУ. – 2-ге вид., перероб. і доп. – Київ : НТУ, 2013. – 252 с.
- Методи системного аналізу властивостей автомобільної техніки: навч. посібн. / М.Ф. Дмитриченко, В.П. Матейчик, О.К. Грищук, М.П. Цюман. – К.: НТУ, 2014. – 168 с.
- Транспортні енергетичні установки (традиційні, нетрадиційні та альтернативні), принцип роботи та особливості будови. / Ю.Ф. Гутаревич, Л.П.Мержиєвська, О.В. Сирота, Д.М. Тріфонов. – К.:НТУ, 2015. – 224с.
- Двигуни автомобільні (основні терміни та визначення з відповідниками англійською та російською мовою): навч. посіб. Ю.Ф. Гутаревич, Л.П. Мержиєвська, В.І. Дмитренко, А.О.Корпач, А.А. Лісовал. – К.: НТУ, 2016. – 65с.
- Програмне забезпечення систем моніторингу транспорту: монографія / М.Ф. Дмитриченко, В.П. Матейчик, В.П. Волков, О.К. Грищук, М.П. Цюман, І.В. Грицук, Г.О. Вайганг, О.А. Клименко. – К.: НТУ, 2016. – 204 с.
- Промислово-транспортна екологія: Навчально-методичний посібник Ю.Ф. Гутаревич, А.М. Редзюк, А.О. Корпач, Л.П. Мержиєвська, О.С. Добровольський. – К.: НТУ, 2017. – 85с.
- Навчально-методичний посібник для проведення практичних, лабораторних занять та самостійної роботи студентів з дисциплін “Конструкційні та експлуатаційні особливості систем і механізмів двигунів”… [Електронний ресурс] : для студентів всіх форм здобуття освіти за спеціальністю 142 “Енергетичне машинобудування”, освітніми програмами “Автомобільні двигуни”, “Технічне обслуговування та діагностика автомобільних двигунів”, Частина 1 / Д.М. Тріфонов, А.О. Корпач, О.В. Сирота, Є.В. Шуба ; НТУ, Кафедра двигунів і теплотехніки. – Київ : НТУ, 2023. – 93 с.
- Навчально-методичний посібник для проведення практичних, лабораторних занять та самостійної роботи студентів з дисциплін «Системи гібридних та електричних АЕУ», “Екологія транспорту” [Електронний ресурс] : для здобувачів вищої освіти за спеціальністю: 142 “Енергетичне машинобудування”, освітньо-професійною програмою “Гібридні та електричні автомобільні енергетичні установки”, Частина 1 / Д.М. Тріфонов, А.О. Корпач, О.В. Сирота, Є.В. Шуба, Ю.В. Гаркуша, Р.О. Потьомкін ; НТУ, Кафедра двигунів і теплотехніки. – Київ : НТУ, 2024. – 137 с.
Методичні розробки:
- Методичні вказівки до виконання кваліфікаційної роботи для здобувачів другого (магістерського) рівня денної форми здобуття вищої освіти за спеціальністю 142 “Енергетичне машинобудування” [Електронний ресурс] : галузі знань 14 “Електрична інженерія”, освітньо-професійними програмами “Автомобільні двигуни”, “Технічне обслуговування та діагностика автомобільних двигунів” / Ю.Ф. Гутаревич, В.В. Кухтик, Л.П. Мержиєвська, М.П. Цюман ; НТУ, Кафедра двигунів і теплотехніки. – Київ : НТУ, 2024. – 44 с.
- Методичні вказівки до організації виконання кваліфікаційної роботи бакалавра для студентів спеціальності 142 “Енергетичне машинобудвання” [Електронний ресурс] / М.П. Цюман, Л.П. Мержиєвська, В.В. Кухтик, М.І. Гуменчук ; НТУ, Кафедра двигунів і теплотехніки. – Київ : НТУ, 2023. – 38 с.
- Методичні вказівки до організації виконання кваліфікаційної роботи бакалавра для студентів спеціальності 274 “Автомобільний транспорт” [Електронний ресурс] / О.С. Добровольський, Л.П. Мержиєвська, В.В. Кухтик, М.І. Гуменчук ; НТУ, Кафедра двигунів і теплотехніки. – Київ : НТУ, 2023. – 37 с.
- Програма та методичні вказівки до виробничої практики для здобувачів другого (магістерського) рівня денної форми здобуття вищої освіти за спеціальністю 142 “Енергетичне машинобудування” [Електронний ресурс] : галузі знань 14 “Електрична інженерія”, освітньо-професійними програмами “Автомобільні двигуни”, “Технічне обслуговування та діагностика автомобільних двигунів” / В.В. Кухтик, М.П. Цюман ; НТУ, Кафедра двигунів і теплотехніки. – Київ : НТУ, 2024. – 34 с.
- Програма та методичні вказівки до науково-дослідницької практики для здобувачів другого (магістерського) рівня денної форми здобуття вищої освіти за спеціальністю 142 “Енергетичне машинобудування” [Електронний ресурс] : галузі знань 14 “Електрична інженерія”, освітньо-професійними програмами “Автомобільні двигуни”, “Технічне обслуговування та діагностика автомобільних двигунів” / Ю.Ф. Гутаревич, Л.П. Мержиєвська, В.В. Кухтик, О.А. Клименко, М.П. Цюман ; НТУ, Кафедра двигунів і теплотехніки. – Київ : НТУ, 2024. – 30 с.
- Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з дисципліни “Промислово-транспортна екологія” для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 274 “Автомобільний транспорт” ОПП “Автомобільний транспорт” [Електронний ресурс] / А.О. Корпач, А.М. Редзюк, Л.П. Мержиєвська, О.С. Добровольський, Є.В. Шуба ; НТУ, Кафедра двигунів і теплотехніки. – Київ : НТУ, 2023. – 45 с.
- Методичні вказівки до проведення лабораторних робіт з дисципліни «Системи двигунів внутрішнього згорання та їх технічне обслуговування» [Електронний ресурс] : для студентів денної форми навчання за спеціальністю 142 «Енергетичне машинобудування» / Д.М. Тріфонов, О.В. Сирота ; НТУ, Кафедра двигунів і теплотехніки. – Київ : НТУ, 2022. – 57 с.
- Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з дисципліни «Надійність двигунів внутрішнього згорання» [Електронний ресурс] : для студентів денної форми навчання за спеціальністю 142 «Енергетичне машинобудування» освітньої програми: “Технічне обслуговування та діагностика автомобільних двигунів” / О.В. Сирота, Д.М. Тріфонов, Є.В. Шуба ; НТУ, Кафедра двигунів і теплотехніки. – Київ : НТУ, 2022. – 26 с.
- Методичні вказівки до виконання курсової роботи з дисципліни «Основи теплотехніки» для студентів студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 274 «Автомобільний транспорт» ОПП «Автомобільний транспорт» [Електронний ресурс] / А.О. Корпач, А.М. Редзюк, В.І. Дмитренко, М.І. Гуменчук, Є.В. Шуба ; НТУ, Кафедра двигунів і теплотехніки. – Київ : НТУ, 2021. – 55 с.
- Методичні вказівки до проведення лабораторних робіт з дисципліни «Діагностика технічного стану двигуна внутрішнього згорання з використанням сучасних компютерних технологій» [Електронний ресурс] : для студентів денної форми навчання за спеціальністю 142 «Енергетичне машинобудування» / Д.М. Тріфонов, О.В. Сирота ; НТУ, Кафедра двигунів і теплотехніки. – Київ : НТУ, 2020. – 46 с.
- Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з дисциплін «Автомобільні двигуни», «Двигуни внутрішнього згоряння», «Основи теорії конструкції і розрахунку ДВЗ», «Випробування двигунів внутрішнього згоряння», «Транспортні енергоустановки» для студентів денної форми навчання за спеціальністями 142 «Енергетичне машинобудування», 274 «Автомобільний транспорт» , 183 «Технології захисту навколишнього середовища»,133 «Галузеве машинобудування», 131 «Прикладна механіка», 101 «Екологія», 015 «Професійна освіта» (Транспорт) / Укл.: Корпач А.О., Добровольський О.С., Сирота О.В., Тріфонов Д.М., – К.: НТУ, 2019. – 40 с.
- Методичні вказівки до виконання курсової роботи з дисципліни “Математичне моделювання в дослідженнях ДВЗ” для здобувачів другого (магістерського) рівня денної форми здобуття вищої освіти за спеціальністю 142 “Енергетичне машинобудування” [Електронний ресурс] : галузі знань 14 “Електрична інженерія”, освітньо-професійною програмою “Автомобільні двигуни” / М.П. Цюман ; НТУ, Кафедра двигунів і теплотехніки. – Київ : НТУ, 2024. – 36 с.
- Методичні вказівки до виконання курсової роботи з дисципліни “Системи моніторингу технічного стану автомобільних двигунів” для здобувачів другого (магістерського) рівня денної форми здобуття вищої освіти за спец. 142 “Енергетичне машинобудування” [Електронний ресурс] : галузі знань 14 “Електрична інженерія”, освітньо-професійною програмою “Технічне обслуговування та діагностика автомобільних двигунів” / М.П. Цюман ; НТУ, Кафедра двигунів і теплотехніки. – Київ : НТУ, 2024. – 40 с.
Публікації у виданнях, що входять до науковометричних баз даних WoS та Scopus:
- Matijošius, J., Rychok, S., Gutarevych, Y., Shuba, Y., Syrota, O., Rimkus, A., & Trifonov, D. (2024). Enhancing the Fuel Efficiency and Environmental Performance of Spark-Ignition Engines through Advancements in the Combined Power Regulation Method. Energies, 17(14), 3563. https://doi.org/10.3390/en17143563
- Matijošius, J., Gutarevych, Y., Shuba, Y., Rimkus, A., & Syrota, O. (2024). Effect of the addition of hydrogen-containing (H2/O2) gas on indicated and effective parameters of a gasoline engine. International Journal of Hydrogen Energy, 56, 66–74. https://doi.org/10.1016/j.ijhydene.2023.11.289
- Gutarevych, Y. et al.(2023). Improving the Energy Efficiency of a Vehicle by Implementing an Integrated System for Utilizing the Thermal Energy of the Exhaust Gases of an Internal Combustion Engine. In: Prentkovskis, O., Yatskiv (Jackiva), I., Skačkauskas, P., Maruschak, P., Karpenko, M. (eds) TRANSBALTICA XIII: Transportation Science and Technology. TRANSBALTICA 2022. Lecture Notes in Intelligent Transportation and Infrastructure. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-25863-3_14
- Matijošius, J.; Orynycz, O.; Kovbasenko, S.; Simonenko, V.; Shuba, Y.; Moroz, V.; Gutarevych, S.; Wasiak, A.; Tucki, K. Testing the Indicators of Diesel Vehicles Operating on Diesel Oil and Diesel Biofuel. Energies2022, 15, 9263. https://doi.org/10.3390/en15249263
- Slavin, Viktor, Shuba, Yevheniy, Caban, Jacek, Matijosius, Jonas, Rimkus, Alfredas, Korpach, Anatolii and Gutarevych, Serhiy. “The Performance of a Car with Various Engine Power Systems – Part II” LOGI – Scientific Journal on Transport and Logistics, vol.13, no.1, 2022, pp.141-151. https://doi.org/10.2478/logi-2022-0013
- Slavin, Viktor, Shuba, Yevheniy, Caban, Jacek, Matijosius, Jonas, Rimkus, Alfredas, Korpach, Anatolii and Gutarevych, Serhiy. “The Performance of a Car with Various Engine Power Systems – Part I” LOGI – Scientific Journal on Transport and Logistics, vol.13, no.1, 2022, pp.130-140. https://doi.org/10.2478/logi-2022-0012
- Manko, I.; Matijošius, J.; Shuba, Y.; Rimkus, A.; Gutarevych, S.; Slavin, V. Using Mathematical Modeling to Evaluate the Performance of a Passenger Car When Operating on Various Fuels. Energies2022, 15, 6343. https://doi.org/10.3390/en15176343
- EFFECT OF THE ADDITION OF HYDROGEN-CONTAINING GAS ON INDICATED AN EFFECTIVE PARAMETERS OF A GASOLINE ENGINEMatijošius, J., Gutarevych, Y., Shuba, Y., Rimkus, A., Syrota, O. Proceedings of WHEC 2022 – 23rd World Hydrogen Energy Conference: Bridging Continents by H2, 2022, pp. 1023–1025
- Tsiuman, M., Yakovlieva PhD, A., Tsiuman, Y., Dobrovolskyi, O. et al., “Evaluation of Ethanol-Containing Fuel Supply Control Efficiency in Spark Ignition Engine,” SAE Technical Paper 2021-01-1232, 2021, https://doi.org/10.4271/2021-01-1232.
- Dmitrichenko, M.F., Gutarevich, Y.F., Trifonov, D.M., Sirota, O.V., Shuba, E.V. Оn the prospects of using thermoelectric coolers to maintain optimal air temperature in the intake manifold of internal combustion engine for improving its performance characteristics – Journal of Thermoelectricity, 2021, 2021(2), pp. 89–94. ISSN 1607-8829
- Manko, Y. Shuba, A. Korpach, S. Gutarevyc, J. Ragulskiene, and A. Pauliukas, “Measurement of fuel consumption and harmful emissions of cars when using different types of fuel,” Journal of Measurements in Engineering, Vol. 8, No. 4, pp. 182–196, Dec. 2020, https://doi.org/10.21595/jme.2020.21847
- Gutarevych, Y.; Mateichyk, V.; Matijošius, J.; Rimkus, A.; Gritsuk, I.; Syrota, O.; Shuba, Y. Improving Fuel Economy of Spark Ignition Engines Applying the Combined Method of Power Regulation. Energies2020, 13, 1076. https://doi.org/10.3390/en13051076
- Tsiuman, M., Mateichyk, V., Smieszek, M., Sadovnyk, I. et al., “The System for Adding Hydrogen-containing Gas to the Air Charge of the Spark Ignition Engine Using a Thermoelectric Generator,” SAE Technical Paper 2020-01-2142, 2020, https://doi.org/10.4271/2020-01-2142
- Gritsuk, I., Pohorletskyi, D., Mateichyk, V., Symonenko, R., Tsiuman M. et al., “Improving the Processes of Thermal Preparation of an Automobile Engine with Petrol and Gas Supply Systems (Vehicle Engine with Petrol and LPG Supplying Systems),” SAE Technical Paper 2020-01-2031, 2020, https://doi.org/10.4271/2020-01-2031
- Dmytrychenko M.F., Gutarevych, Yu.F.; Trifonov D.M.; Syrota O.V. The use of thermoelectric energy converters to reduce the influence of natural and climatic factors on the technical readiness of a vehicle. Journal of ThermoelectricityVolume 2020, Issue 3, Pages 56 – 682020
- Klymenko, O., Gorytski, V., Gutarevych, Y., Shchelkunov, A., & Kyrychenko, R. (2020). Requirements for a unified system of road vehicles environmental labelling and low emission zones. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(10 (108)), 53–64. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.217543
- Mateichyk, V., Saga, M., Smieszek, M., Tsiuman, M., Goridko, N., Gritsuk, I., & Symonenko, R. (2020). Information and analytical system to monitor operating processes and environmental performance of vehicle propulsion systems. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 776(1), 012064. https://doi.org/10.1088/1757-899x/776/1/012064
- Mateichyk, V., Tsuman, M., Weigang, G., Kozodoy, D., Sansyzbajeva, Z., & Grytsuk, Y. (2020). The Information and Analytical System for Monitoring Roadside Pollution by Traffic Flows. ICTE in Transportation and Logistics 2019, 352–359. https://doi.org/10.1007/978-3-030-39688-6_44
- Savostin-Kosiak, D., Madziel, M., Jaworski, A., Ivanushko, O., Tsiuman, M., & Loboda, A. (2020). Establishing the regularities of correlation between ambient temperature and fuel consumption by city diesel buses. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(3 (108)), 23–32. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.220257
- Valeika, G., Gutarevych, Y., Shuba, Y., Matijošius, J., Dobrovolskyi, O., Ovchynnikov, D. (2022). Influence of the Addition of Alcohol Compounds to Gasoline on the Performance of a Modern Spark Ignition Engine. In: Prentkovskis, O., Yatskiv (Jackiva), I., Skačkauskas, P., Junevičius, R., Maruschak, P. (eds) TRANSBALTICA XII: Transportation Science and Technology. TRANSBALTICA 2019. Lecture Notes in Intelligent Transportation and Infrastructure. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-94774-3_32
- Lisoval, A., & Rimkus, A. (2022). Research of Automatic Rotational Frequency Control Systems of Automobile Diesel Engine. TRANSBALTICA XII: Transportation Science and Technology, 312–318. https://doi.org/10.1007/978-3-030-94774-3_31
- Dmytrychenko, M., Gutarevych, Y., Shuba, Y., Syrota, O., Trifonov, D., Matijošius, J. (2020). Improvement of Fuel Economy and Starting Properties of the Diesel Engine by Heating the Air at the Inlet. In: Gopalakrishnan, K., Prentkovskis, O., Jackiva, I., Junevičius, R. (eds) TRANSBALTICA XI: Transportation Science and Technology. TRANSBALTICA 2019. Lecture Notes in Intelligent Transportation and Infrastructure. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-38666-5_52
- Gutarevych Y., Shuba Y., Matijosius J., Karev S., Sokolovski E., Rimkus A. Intensification of the combustion process in a gasoline engine by adding a hydrogen-containing gas. Int J Hydrogen Energy 43 (2018) 16334-16343 https://doi.org/10.1016/j.ijhydene.2018.06.124
- Dmytrychenko, M.F., Gutarevych, Y.F., Trifonov, D.M., Syrota, O.V., Shuba, E.V. On the prospects of using thermoelectric generators with the cold start system of an internal combustion engine with a thermal battery. Journal of Thermoelectricity. – 2018. – №4. – p. 58-63 DOI:10.6329/CIEE.201908_26(4).0004
- Gritsuk, I., Mateichyk, V., Tsiuman, M., Gutarevych, Y. et al., “Reducing Harmful Emissions of the Vehicular Engine by Rapid After-Start Heating of the Catalytic Converter Using Thermal Accumulator,” SAE Technical Paper 2018-01-0784, 2018, https://doi.org/10.4271/2018-01-0784
- Kuric, I., Mateichyk, V., Smieszek, M., Tsiuman, M., Goridko, N., & Gritsuk, I. (2018). The peculiarities of monitoring road vehicle performance and environmental impact. MATEC Web of Conferences, 244, 03003. https://doi.org/10.1051/matecconf/201824403003
- Gritsuk, I., Volkov, V., Mateichyk, V., Gutarevych, Y., Tsiuman, M., & Goridko, N. (2017). The Evaluation of Vehicle Fuel Consumption and Harmful Emission Using the Heating System in a Driving Cycle. SAE International Journal of Fuels and Lubricants, 10(1), 236–248. https://doi.org/10.4271/2017-26-0364
- Gritsuk, I., Volkov, V., Gutarevych, Y., Mateichyk, V., & Verbovskiy, V. (2016). Improving Engine Pre-Start And After-Start Heating by Using the Combined Heating System. SAE Technical Paper Series. https://doi.org/10.4271/2016-01-8071
- Gritsuk, I., Gutarevych, Y., Mateichyk, V., & Volkov, V. (2016). Improving the Processes of Preheating and Heating after the Vehicular Engine Start by Using Heating System with Phase-Transitional Thermal Accumulator. SAE Technical Paper Series. https://doi.org/10.4271/2016-01-0204
Підготовка наукових кадрів в аспірантурі при кафедрі проходять підготовку 10 аспірантів.
Контактні дані: вул. М. Омеляновича-Павленка, 1, к. 303
Телефон: 280- 47-16,
e-mail: kafedradvzntu@gmail.com